06 October 2008

Drawing Board

jutawan miskin Sebulan berpuasa sudah pun berlalu. Masuk Oktober ini dah hampir 3 bulan aku melibatkan diri dalam dunia perniagaan internet ni (adsense). Nampaknya hasil kurang memberangsangkan. Memang la buat part time tapi hasil yang diperolehi sikit sangat. So kena kaji strategi dan buat post mortem skit tentang langkah-langkah yang telah dibuat.

Keyword

Ini merupakan masalah yang masih aku hadapi. Nak cari niche keyword tidak semudah yang disangkakan. Kadang-kadang bila dah jumpa susah pula nak buat content. Result dalam google keyword tools pula tak begitu consistent. Cepat berubah-ubah.

Ada kalanya bila dah dapat keyword yang baik, iklan adsense pula tak begitu banyak. Bila iklan adsense banyak, semuanya yang murah-murah ja per click.

Content Creation

Nak dapatkan content juga satu challenge. Memang belambak free content kat article directories tapi yang dimaksudkan ialah membuat original content. Disebabkan masa yang terhad aku cuma ada masa terluang diwaktu malam ja. Very limited time nak buat research untuk create content tu.

Discipline

Ini mungkin kelemahan aku yang paling ketara. Buat kerja ISA (Ikut Suka Aku) dan ikut mood. Lebih memburukkan lagi ialah tiada documentation tentang kerja-kerja yang telah dibuat dan kerja-kerja yang masih pending. Ini menyebabkan aku selalu tak follow through step step yang sepatutnya dibuat untuk sesetengah website aku. E.g. selalu lupa sosial bookmarking mana yang dah submit link.

Kalau satu dua website boleh manage lagi tapi bila dan banyak jadi problem.

Kesimpulan

Rasanya ini adalah kelemahan-kelemahan utama yang perlu aku tangani. Tentang masalah keyword niche tu kena lebih banyak berusaha. Cuba cari keyword yang mahal sikit. Kena luangkan lebih masa untuk buat research dan tulis artikel. Target baru ialah sekurang-kurangnya 1 artikel original dan 1 artikel free sebulan untuk setiap website. Insya Allah boleh buat kot. Discipline…discipline!

Nak kena start buat dokumentation supaya tak berulang lagi kesilapan lalu. Mungkin aku akan buat satu checklist.

No comments: