16 November 2009

eBay Image Hosting Menggunakan Dropbox Online

Aku tau memang banyak image hosting site kat luar sana tu (free dan berbayar). So tau mau nak mention satu per satu. Tapi hari ni aku nak cerita tentang Online Storage yang bernama Dropbox.

Dropbox ni bukan saja sebagai online storage, tapi juga boleh diguna sebagai file sync. Macam aku ni pakai 2 PC(rumah & office) and 1 laptop memang menyusahkan nak copy masuk USB drive. Kalau gunakan Dropbox ni kita cuma copy atau save file ke folder khas My Dropbox dalam computer kita tu dan ia akan terus sync ke online storage. So bila balik rumah dan on PC dan internet, Dropbox akan automatik sync file tadi ke PC.

Tapi itu bukan cerita sebenar yang aku nak cerita. Mungkin korang tanya, apa yang specialnya untuk guna dengan ebay? Feature yang paling menarik yang menyebabkan aku suka pakai Dropbox ini ialah kita boleh dapatkan image link terus dari windows explore.

Folder yg wujud setelah install Dropbox



Right Click mouse atas file yg berkaitan dan click Copy Public Link


Rupa link yang boleh dilihat bila paste dalam notepad

Kini anda boleh lah paste kan link tersebut dalam mana-mana HTML editor atau Turbo Lister atau Selling List kat eBay tu. Mudah.

Untuk account percuma Dropbox anda mendapat 2GB storage. Dan anda boleh mendapat sehingga 3GB jika anda recommend 4 orang untuk gunakan Dropbox ni (250MB seorang). So gunakan link ini untuk dapatkan Dropbox. Saya memerlukan 3 orang  lagi. :)



No comments: